Save Griffintown

Found a new blog called Save Griffintown. It is a long neglected area of the lower south west side of downtown, but it deserves a better fate than to be transformed into a pulsing (repulsing?) gross commercial suburban mega block that will only cause more logistical problems and aesthetical and social degradation.

Griffintown

Here is an article by Henry Aubin which mentions the “culture of secrecy” at Montreal City Hall.

An alternative route.

Thanks to Rosa at Exploring Southwest Montreal for the links.


9 responses to “Save Griffintown

  1. The local free paper “La voix Populaire” ad a great article on the promoter. Sorry it’s a long text and in french.

    Copy and paste:

    Village Griffitown :
    un méga projet pour le Sud-Ouest Malgré un manque de transparence du promoteur, un portrait assez fidèle se dessine à l’horizon par Marilyse Hamelin La Voix Populaire

    La Chambre de commerce du grand sud-ouest de Montréal a reçu les promoteurs du projet Le Village Griffitown à la Taverne Magnan, le mardi 6 novembre au matin, en présence notamment des élus de l’arrondissement Sud-Ouest, du député Thierry St-Cyr, du RESO, de la Société de promotion du canal de Lachine et de Parcs Canada. Erreur ou faux pas des promoteurs, La Voix Populaire a été refoulée à l’entrée, l’accès à l’événement ayant été refusé aux journalistes.
    Néanmoins, selon les informations obtenues, le projet du Village Griffitown aurait beaucoup évolué depuis son lancement il y a trois ans, grâce aux discussions entre les promoteurs, l’arrondissement et le RESO. Ceinturé au nord par la rue Ottawa, à l’ouest par le boulevard Des Seigneurs, au sud par le canal de Lachine et à l’est par l’autoroute Bonaventure, le terrain visé représente cinq millions de pieds carrés de surface.

    Le Village Griffitown dernière mouture serait plus axé sur le développement résidentiel, la portion commerciale du projet ne représenterait plus que de 18% et comprendrait deux grandes surfaces, dont un magasin Canadian Tire, qui occuperaient 4% du territoire total du projet.

    Le Village Griffitown représenterait un investissement d’un milliard de dollars et est piloté par la firme Devimco [promoteur du quartier Dix 30 sur la Rive-Sud], appuyée par la firme Daniel Arbour et associés dans sa démarche de recherche de financement.

    Le projet contiendrait environ 3800 nouvelles unités de condo, plutôt de luxe, ainsi qu’au moins 15% de logements sociaux, qui se déploieraient sous forme de coopératives plutôt que d’HLM gérés par la Ville de Montréal. Le projet contiendrait également au moins un hôtel et une salle de spectacle. Des discussions avec le groupe Gillet seraient possiblement à prévoir. Une salle de cinéma n’est pas non plus exclue.

    Bien des questions
    Seul irritant du projet : la présence supposée de bâtiments de 60 pieds de haut au bord du canal de Lachine, ce qui contreviendrait au règlement municipal, le site étant zoné huit étages maximum. C’est cette portion du projet qui risque d’être rejetée par le comité exécutif de la Ville de Montréal, organe devant lequel le projet devrait être soumis le 21 novembre prochain. Autre particularité, le projet nécessiterait l’expropriation par la ville de 15 à 20% de son territoire, soit environ deux dizaines de commerçants.
    Plusieurs questions soulevées par le projet demeurent pour l’instant sans réponse, notamment en ce qui a trait à la possible congestion automobile qu’il pourrait entraîner dans une zone très proche du pont Victoria. Si la présence du tramway en provenance du Vieux-Montréal pourrait desservir le nouveau complexe, il reste que peu a été envisagé pour assurer un transport direct entre Griffitown et le centre-ville.
    Pourquoi tant de mystère ?

    L’équipe rédactionnelle de la Voix Populaire a été surprise de toute cette aura de mystère entourant le projet, qui pourrait créer de la suspicion à son égard.

    Chez Communications André Bouthillier, entreprise chargée de faire la présentation du projet, on indique que son battage à travers les médias locaux fait partie de la stratégie de communication. D’où la surprise suscitée par le refus d’admettre le journal de quartier à la séance de présentation pour les acteurs locaux.

    So at least it’s not a Dix30 or a Marché centrallookalike anymore, it includes low income housing and only 2 big box store. Maybe this will help Griffintown.

  2. Thanks for the other point of view, brub!

    Myself, I am concerned about commerialism spreading along the canal and I am very big on the heritage value of these locations. And I just don’t trust developers and City Hall. Aaaaand, being of Irish descent I really hate seeing all the vestiges of that cultural heritage getting pushed aside. Just because an area was “poor” or “working class” doesn’t mean that it was without character, interesting architecture, and complex social systems. Look where the rich live, it’s just blocks of shrines to individuals and you will never get a sense of “neighborhood” there.

  3. Neath, I agree with you on the history of the canal, like you I don’t always trust city hall. But sometime mixing old and new can help people discover that same history. How many resident of Montreal don,t know the story of St-Patrick, St-ambroise, Griffintown and Canal lachine?

    I grew up in Verdun, my father worked (and still is although he’s suppose to be retire) for 51 years at a little garage in St-Henri on Ste-Marguerite St. so I know this area very very well. Studied it, read about 100 books on it and can probable give a course on the history of it. BUUUUTTTTTT!! I’m also for the city prosperous future and the empty lands along the canal are great places for people to discover a few little boutiques in old building along the canal will help bring something back to the community.

    the city needs something new, it needs to show the world we are going forward. The drop of the Turcot Yard is a good example, the Park-Pine corner was a good one and the uplifting of the canal Lachine by the federal goverment was actually a great initiative.

    I think you and I can and hopefully get into a few good word match 😉

  4. I am from Verdun too, Brub, second generation, in fact! So we share a lot of the same ideas, just maybe different approaches. Pine/Park is very nice as long as they don’t build towers on it, heh heh.

  5. They just announced more detailed plans on the project today. Press conference with the mayor this afternoon. (I blogged about it over at savegriffintown.wordpress.com) – hopefully I can get more info from the PR folks and the City.

  6. It would include 3,830 residential units (that’s 7,000 new residents), with some room for low income housing.

    A network of parks and public spaces (a total of 600,000 square feet of parks) green is good

    the developer said it will protect 12 structures (including the New City Gas and Crathern & Caverhil buildings) in the area, the former heart of the city’s Irish community. Two other buildings of historical value will be moved; another four will be demolished and partially rebuilt.

    Public transports will be key with new bus lines and part of the tramway lines announced a few month back.

    Boutiques, a hotel, a concert hall, a movie theater will be opening a lot of new jobs, just in case you didn’t read this properly JOBS for some of the resident.

    New traffic that will revive this area that needs it, come on it’s mostly contaminated soil and empty building. They will have to relocate only 47 people. Now think about 47 over 7000, which one is better for the area.

    it’s got everything that Citizen groups usually ask for and they still figure out ways to complain.
    Low income residence, checked
    Park and bike paths, checked
    Jobs jobs jobs, checked
    New incomes for the residents, checked
    History Heritage conservation, checked
    did I say jobs? checked

    Come on, that’s pure progress with the people in mind. I do have one concern, 32 storeys hotel on the Canal Lachine. I hope it’s good looking and doesn’t have the architecture of the Hotel ALT in the Brossard dix30 project (fugly). 32 seems high for that spot, I would be ok with 18-22. But hey, if that’s my only issue, so be it.

    come on folks is this what you want in Griffintown
    http://www.flickr.com/photos/clarasoleil/1939136850/
    http://www.flickr.com/photos/clarasoleil/1939226048/

    Look at progress a bit and open your horizon that maybe it’s a good thing.

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